fbpx

Zapisz się na dzień otwarty

Klasy I-III

Ocenianie kształtujące klas I-III

Oceniamy, wspierając

Jesteśmy szkołami „Uczącymi Się”. Honorowy tytuł przyznawany placówkom skoncentrowanym na wdrażaniu ocenia kształtującego oraz podnoszeniu jakości nauczania i efektywności uczenia się wszystkich uczniów i uczennic – otrzymaliśmy w czerwcu 2022 roku. 

Co to oznacza w praktyce? 

  • Uczniowie otrzymują mniej stopni, a częściej informację zwrotną co zrobili dobrze, co i jak mogą udoskonalić i  w jakim kierunku warto się dalej rozwijać. 
  • Wiedzą, czego i po co się uczą (zawsze znają cel lekcji). 
  • Są informowani, co będzie oceniane ( nauczyciele podają do prac domowych i sprawdzianów kryteria sukcesu czyli NaCoBEZU) 
  • Pracują z ok zeszytami –  czyli prowadzą zeszyt dla siebie nie dla nauczyciela.

W praktyce uczniowie otrzymują mniej stopni, a częściej informację zwrotną co zrobili dobrze, co i jak należy udoskonalić, w jakim kierunku powinni się dalej rozwijać. Wiedzą, czego i po co się uczą, są informowani, co będzie oceniane.

W ocenianiu stosujemy:
  • ocenę sumującą wyrażoną stopniem – ma znaczenie przy podsumowaniu wiedzy nabywanej przez ucznia,
  • ocenę kształtującą (OK).

W klasach 1-3 nauczyciele wprowadzają wybrane strategie wspierające oceniania kształtującego:
1
2

Tworzymy atmosferę sprzyjającą uczeniu się, której filary stanowią: wiara uczniów w siebie, ich zaangażowanie, samodzielność, świadomość własnych mocnych stron oraz odpowiedzialność i współpraca.

Określamy cel lekcji w języku ucznia, a po jej zakończeniu wspólnie sprawdzamy stopień jego realizacji. Wiemy, że uczeń świadomy tego, do czego zmierza oraz co i dlaczego zostało zaplanowane, ma znacznie wyższą motywację do poznawania i uczenia się, a w konsekwencji większą szansę na osiągnięcie sukcesu edukacyjnego.

3
4

Podajemy kryteria sukcesu, czyli szczegółowe kryteria, które będą dowodem na to, że cel został osiągnięty. NaCoBeZu – czyli: na co będziemy zwracać uwagę – uczniowie otrzymują także przed każdą formą sprawdzenia ich wiedzy, a także przed zadaniami domowymi.

Wiemy, że każdy potrzebuje informacji zwrotnej o swoich osiągnięciach i oceny swojej pracy. Stopnie nie są informacją użyteczną dla ucznia. Ocena pracy ucznia, która będzie przez niego wykorzystana w procesie uczenia się, to taka, która wskaże mu: co zrobił dobrze, co należy poprawić, jak należy poprawić,
w jakim kierunku uczeń powinien się dalej rozwijać.

5

Wiemy, że każdy potrzebuje informacji zwrotnej o swoich osiągnięciach i oceny swojej pracy. Stopnie nie są informacją użyteczną dla ucznia. Ocena pracy ucznia, która będzie przez niego wykorzystana w procesie uczenia się, to taka, która wskaże mu: co zrobił dobrze, co należy poprawić, jak należy poprawić,
w jakim kierunku uczeń powinien się dalej rozwijać.

Klasy I-III

Ocenianie
kształtujące

Jesteśmy OK - Oceniamy, wspierając

Filary szkół Gaudeamus to: wiara uczniów w siebie, ich zaangażowanie, samodzielność, świadomość własnych mocnych stron oraz odpowiedzialność i współpraca. Pragnąc rozwijać te wartości, prowadzimy w naszych szkołach Ocenianie Kształtujące(OK). Nasi nauczyciele budują partnerską relację nauczyciel – uczeń, która wpływa na większą motywację i zaangażowanie się ucznia w proces uczenia się. Zadają pytania, które zmuszają do myślenia, włączają uczniów w proces oceniania, dają im prawo do błędów, a nie rozliczają z tego, czego jeszcze nie wiedzą.

W praktyce uczniowie otrzymują mniej stopni, a częściej informację zwrotną co zrobili dobrze, co i jak należy udoskonalić, w jakim kierunku powinni się dalej rozwijać. Wiedzą, czego i po co się uczą, są informowani, co będzie oceniane.

W ocenianiu stosujemy:
  • ocenę sumującą wyrażoną stopniem – ma znaczenie przy podsumowaniu wiedzy nabywanej przez ucznia,
  • ocenę kształtującą (OK).

W klasach 1-3 nauczyciele wprowadzają wybrane strategie wspierające oceniania kształtującego:

1

Tworzymy atmosferę sprzyjającą uczeniu się, której filary stanowią: wiara uczniów w siebie, ich zaangażowanie, samodzielność, świadomość własnych mocnych stron oraz odpowiedzialność i współpraca.

2

Określamy cel lekcji w języku ucznia, a po jej zakończeniu wspólnie sprawdzamy stopień jego realizacji. Wiemy, że uczeń świadomy tego, do czego zmierza oraz co i dlaczego zostało zaplanowane, ma znacznie wyższą motywację do poznawania i uczenia się, a w konsekwencji większą szansę na osiągnięcie sukcesu edukacyjnego.

3

Podajemy kryteria sukcesu, czyli szczegółowe kryteria, które będą dowodem na to, że cel został osiągnięty. NaCoBeZu – czyli: na co będziemy zwracać uwagę – uczniowie otrzymują także przed każdą formą sprawdzenia ich wiedzy, a także przed zadaniami domowymi.

4

Wiemy, że każdy potrzebuje informacji zwrotnej o swoich osiągnięciach i oceny swojej pracy. Stopnie nie są informacją użyteczną dla ucznia. Ocena pracy ucznia, która będzie przez niego wykorzystana w procesie uczenia się, to taka, która wskaże mu: co zrobił dobrze, co należy poprawić, jak należy poprawić,
w jakim kierunku uczeń powinien się dalej rozwijać.

5

Proces nauczania jest procesem społecznym. Człowiek najlepiej uczy się z innymi. Dlatego organizujemy proces edukacyjny tak, aby uczniowie pracowali w parach lub grupach. Dzięki temu dzieci uczą się od siebie nawzajem, pogłębiając swoją wiedzę oraz umiejętność współpracy.

Uczniowie szkoły Józefosław

W rankingu ogólnopolskim zdobyli średnio:

Język polski 92% punktów (średni wynik w Polsce: 66%, średni wynik w Warszawie: 72%)

Matematyka 85% punktów (średni wynik w Polsce: 53%, średni wynik w Warszawie: 67%)

Język angielski 97% punktów (średni wynik w Polsce: 66%, średni wynik w Warszawie: 81%)

Uczniowie szkoły Bemowo

W rankingu ogólnopolskim zdobyli średnio:

Język polski 76% punktów (średni wynik w Polsce: 66%, średni wynik w Warszawie: 74%)

Matematyka 84% punktów (średni wynik w Polsce: 53%, średni wynik w Warszawie: 67%)

Język angielski 96% punktów (średni wynik w Polsce: 66%, średni wynik w Warszawie: 81%)

Uczniowie szkoły Bemowo

W rankingu ogólnopolskim zdobyli średnio:

Język polski 67% punktów (średni wynik w Polsce: 60%, średni wynik w Warszawie: 64%)

Matematyka 73% punktów (średni wynik w Polsce: 57%, średni wynik w Warszawie: 62%)

Język angielski 90% punktów (średni wynik w Polsce: 67%, średni wynik w Warszawie: 72%)

Uczniowie szkoły Józefosław

W rankingu ogólnopolskim zdobyli średnio:

Język polski 73% punktów (średni wynik w Polsce: 60%, średni wynik w Warszawie: 64%)

Matematyka 93% punktów (średni wynik w Polsce: 57%, średni wynik w Warszawie: 62%)

Język angielski 97% punktów (średni wynik w Polsce: 67%, średni wynik w Warszawie: 72%)