fbpx

Zapisz się na dzień otwarty

Klasy IV-VIII

Ocenianie kształtujące

Jesteśmy OK - Oceniamy, wspierając

Od czerwca 2022 roku posiadamy honorowy tytuł „Szkół uczących się” przyznawany szkołom, które do swojej praktyki wprowadziły: cele lekcji, kryteria sukcesu, informację zwrotną oraz samoocenę i ocenę koleżeńską. Miejscom w których, nauczyciele koncentrują się na tworzeniu strategii i wprowadzaniu zmian nastawionych na poprawę efektów uczenia się uczniów.

Dlaczego Ocenianie Kształtujące (OK)?

  • OK jest stylem nauczania nastawionym na wspieranie uczniów w procesie uczenia się.
  • OK to towarzyszenie uczniom w procesie poznawania własnego stylu uczenia się, wspieranie w zakresie określania mocnych i słabych stron oraz potencjalnych szans i trudności.
  • OK to „dawanie prawa do błędu”. Wspieranie ucznia w zdobywaniu nowych umiejętności, a nie rozliczanie go z tego, czego jeszcze nie wie, nie umie.
  • OK to dawanie uczniowi wskazówek, w jakim kierunku powinien podążać, aby uzyskać satysfakcjonującą go ocenę sumującą.
  • OK to budowanie partnerskiej relacji nauczyciel – uczeń, która wpływa na większą efektywność procesu „nauczania – uczenia się”.
  • OK to nauka korzystania przez uczniów z siebie nawzajem, jako zasobów edukacyjnych oraz umiejętność dokonywania samooceny i oceny koleżeńskiej.
1
2

Cele

Wiemy, czego i po co się uczymy.

Nacobezu

Jesteśmy informowani, co będzie oceniane.

3
4

Pytania kluczowe

Odpowiadamy na pytania, które zmuszają
nas do myślenia.

Informacja zwrotna

Informacja zwrotna zachęca nas do
nauki i pomaga się uczyć.
5
6

Ocena koleżeńska

Uczymy się od siebie nawzajem i włączamy
w proces oceniania.

Współpraca z rodzicami

Rodzice pytają nas, czego się nauczyliśmy,
a nie jakie dostaliśmy stopnie.

Klasy IV-VIII

Ocenianie
kształtujące

Jesteśmy OK - Oceniamy, wspierając

Ocenianie Kształtujące to częsta, interaktywna ewaluacja postępów ucznia i uzyskanego przez niego zrozumienia materiału, tak aby określić, jak uczeń ma się dalej uczyć i jak najlepiej go nauczać. Ocenianie Kształtujące jest skutecznym sposobem motywowania, aktywizowania i zaangażowania wszystkich uczniów w proces nauki. Pozwala na aktywne włączenie się uczniów słabszych, nieśmiałych, takich, którym „się nie chce”. Jest filozofią podejścia nauczyciela do ucznia.

Podczas wprowadzania Oceniania
Kształtującego nasi nauczyciele wspierani są przez zespół trenerów Centrum Edukacji Obywatelskiej. W ramach programu Całościowy Rozwój Szkoły nasze szkoły wprowadzają do swojej praktyki elementy takie jak: cele lekcji, kryteria sukcesu oraz informację zwrotną. Nauczyciele koncentrują się również na tworzeniu strategii i wprowadzaniu zmian nastawionych na poprawę efektów uczenia się uczniów.

Dlaczego Ocenianie Kształtujące (OK)?

  • OK jest stylem nauczania nastawionym na wspieranie uczniów w procesie uczenia się.
  • OK to towarzyszenie uczniom w procesie poznawania własnego stylu uczenia się, wspieranie w zakresie określania mocnych i słabych stron oraz potencjalnych szans i trudności.
  • OK to „dawanie prawa do błędu”. Wspieranie ucznia w zdobywaniu nowych umiejętności, a nie rozliczanie go z tego, czego jeszcze nie wie, nie umie.
  • OK to dawanie uczniowi wskazówek, w jakim kierunku powinien podążać, aby uzyskać satysfakcjonującą go ocenę sumującą.
  • OK to budowanie partnerskiej relacji nauczyciel – uczeń, która wpływa na większą efektywność procesu „nauczania – uczenia się”.
  • OK to nauka korzystania przez uczniów z siebie nawzajem, jako zasobów edukacyjnych oraz umiejętność dokonywania samooceny i oceny koleżeńskiej.

1

Cele
Wiemy, czego i po co się uczymy.

2

Nacobezu
Jesteśmy informowani, co będzie oceniane.

3

Pytania kluczowe
Odpowiadamy na pytania, które zmuszają
nas do myślenia.

4

Informacja zwrotna
Informacja zwrotna zachęca nas do nauki i pomaga się uczyć.

5

Ocena koleżeńska
Uczymy się od siebie nawzajem i włączamy
w proces oceniania.

6

Współpraca z rodzicami
Rodzice pytają nas, czego się nauczyliśmy,
a nie jakie dostaliśmy stopnie.

Ocenianie kształtujące co to jest?

Ocenianie kształtujące to podejście do oceny i nauczania, które ma na celu wspieranie rozwoju ucznia na każdym etapie procesu edukacji. Wymaga ono bliskiej współpracy między nauczycielem a dzieckiem. Pedagog pomaga identyfikować mocne i słabe strony, a także rozpoznawać potencjalne szanse i trudności. Ocenianie kształtujące w praktyce to „dawanie prawa do błędu”, zamiast karania dziecka za to, czego jeszcze nie wie lub nie umie.
Czytaj więcejW ramach oceniania kształtującego nauczyciel udziela uczniom wskazówek i wsparcia, pokazując im kierunek, w którym powinni podążać, aby osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty. Ocenianie opiera się na partnerskiej relacji nauczyciel-uczeń, która sprzyja większej efektywności procesu uczenia się. Ocenianie kształtujące co to jest? To przede wszystkim wspieranie dzieci na każdym etapie edukacji. Jednym z ważnych aspektów oceniania kształtującego jest również nauka uczniów korzystania z siebie nawzajem jako zasobów edukacyjnych. Ocenianie kształtujące w edukacji wczesnoszkolnej to zachęcanie dzieci do współpracy, dzielenia się wiedzą i umiejętnościami, a także do dokonywania samooceny i oceny koleżeńskiej.   Ocenianie kształtujące jest dynamicznym i interaktywnym podejściem, które koncentruje się na rozwoju i motywowaniu uczniów. Poprzez ciągłe monitorowanie postępów oraz dostarczanie informacji zwrotnej, nauczyciel ma możliwość dostosowania swojej pracy do indywidualnych potrzeb każdego dziecka.

Czym jest ocena kształtująca?

Ocena kształtująca to proces, który koncentruje się na ciągłym monitorowaniu postępów uczniów i zapewnianiu im informacji zwrotnej mającej na celu wspieranie ich rozwoju. W przeciwieństwie do tradycyjnej oceny, która często skupia się na przypisywaniu stopni końcowych, ta kształtująca koncentruje się na procesie i pomocy w lepszym zrozumieniu materiału oraz doskonaleniu umiejętności. Szczególne znaczenie ma ocenianie kształtujące w klasach 1-3, gdzie należy zwrócić uwagę na wielopłaszczyznowy rozwój najmłodszych dzieci.   Podstawową cechą oceny kształtującej jest jej formatywny charakter. Oznacza to, że ocena jest stosowana w celu informowania uczniów o ich postępach, identyfikacji obszarów, w których potrzebują poprawy oraz określenia dalszych kroków w procesie nauki. Ocenianie kształtujące daje uczniom możliwość refleksji nad swoimi zainteresowaniami, skutecznie rozwija też inteligencje wielorakie.   W ocenie kształtującej wykorzystuje się różne narzędzia i techniki, takie jak zadania praktyczne, projekty, dyskusje klasowe czy portfolia uczniów. Nauczyciele dokonują ciągłej obserwacji, monitorują postępy uczniów i śledzą ich osiągnięcia w trakcie procesu nauki. Informacje zwrotne są udzielane na bieżąco, umożliwiając uczniom dostosowanie swojego podejścia i kontynuowanie rozwoju. Ocena kształtująca nie tylko pomaga dzieciom w doskonaleniu swoich umiejętności, ale także rozwija ważne kompetencje.

Elementy oceniania kształtującego

Elementy oceniania kształtującego obejmują różnorodne narzędzia, techniki i praktyki, które służą monitorowaniu postępów uczniów i dostarczaniu im informacji zwrotnej. Pedagodzy określają jasne cele nauczania, które są zrozumiałe i oparte na konkretnych umiejętnościach oraz wiedzy. Dzięki temu uczniowie mają wyraźne wskazówki dotyczące tego, jaką wiedzę powinni przyswoić.   Elementy oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej to także informacja zwrotna. Oznacza to, że uczniowie otrzymują regularną i konstruktywną informację zwrotną na temat swoich osiągnięć. Pedagodzy dostarczają szczegółowych komentarzy, wskazując mocne strony dzieci i sugestie dotyczące poprawy. Ocenianie kształtujące zachęca też uczniów do dokonywania samooceny, czyli refleksji nad własnymi postępami i efektami nauki.

Ocenianie kształtujące w praktyce

Ocenianie kształtujące umożliwia nauczycielom dostosowanie swojej pracy do indywidualnych potrzeb uczniów. Poprzez regularną informację zwrotną i śledzenie postępów, pedagog może zapewnić wsparcie i dodatkowe materiały edukacyjne tam, gdzie jest to potrzebne. W naszej placówce dbamy o rozwój dzieci na wielu płaszczyznach, stąd ten sposób oceniania łączymy z rozwojem pasji uczniów, ich charakterów i dbaniem o organizm poprzez zdrowe żywienie dzieci. Ocenianie kształtujące angażuje dzieci w ich własny proces uczenia się. Dostarczając im konkretnych informacji zwrotnych i pomagając im zidentyfikować swoje mocne strony oraz obszary do poprawy.

Jak działa ocenianie kształtujące w klasach 1-3?

Ocenianie kształtujące w klasach 1-3 odgrywa istotną rolę we wspieraniu rozwoju uczniów. Nauczyciele wykorzystują różne formy informacji zwrotnej, takie jak ustne komentarze, obserwacje czy zachęty pozytywne, aby pomagać dzieciom w procesie edukacji. Dzięki temu najmłodsi otrzymują spersonalizowane informacje na temat swoich postępów i są zachęcane do kontynuowania wysiłków w nauce.   W klasach 1-3 zadania praktyczne i projekty stanowią skuteczne narzędzie oceny kształtującej. Nauczyciele mogą proponować zadania, które angażują dzieci w aktywne uczenie się poprzez eksperymentowanie, badanie, twórcze działanie i współpracę. Dzięki temu pociechy mają okazję rozwijać umiejętności praktyczne, myślenie krytyczne i twórcze oraz uczyć się przez doświadczenie. Ocenianie kształtujące – elementy takie jak rozmaite zadania wspierające ciągły rozwój, mają kluczowe znaczenie w procesie edukacji.  

Naszą misją jest RADOŚĆ – NAUKA – PASJA. Uważamy, że w poznawaniu świata najważniejsza jest RADOŚĆ z odkrytej tajemnicy, z osiągniętego celu oraz pokonanej trudności. Robimy wszystko, żeby NAUKA w naszej szkole była najwspanialszą przygodą prowadzącą do poznawania świata, dostrzegania jego piękna i zrozumienia, jaki on jest. Pomagamy odkryć uczniom ich PASJE, dzięki którym mogą z entuzjazmem zmierzać do wyznaczonego celu.

Uczniowie szkoły Józefosław

W rankingu ogólnopolskim zdobyli średnio:

Język polski 92% punktów (średni wynik w Polsce: 66%, średni wynik w Warszawie: 72%)

Matematyka 85% punktów (średni wynik w Polsce: 53%, średni wynik w Warszawie: 67%)

Język angielski 97% punktów (średni wynik w Polsce: 66%, średni wynik w Warszawie: 81%)

Uczniowie szkoły Bemowo

W rankingu ogólnopolskim zdobyli średnio:

Język polski 76% punktów (średni wynik w Polsce: 66%, średni wynik w Warszawie: 74%)

Matematyka 84% punktów (średni wynik w Polsce: 53%, średni wynik w Warszawie: 67%)

Język angielski 96% punktów (średni wynik w Polsce: 66%, średni wynik w Warszawie: 81%)

Uczniowie szkoły Bemowo

W rankingu ogólnopolskim zdobyli średnio:

Język polski 67% punktów (średni wynik w Polsce: 60%, średni wynik w Warszawie: 64%)

Matematyka 73% punktów (średni wynik w Polsce: 57%, średni wynik w Warszawie: 62%)

Język angielski 90% punktów (średni wynik w Polsce: 67%, średni wynik w Warszawie: 72%)

Uczniowie szkoły Józefosław

W rankingu ogólnopolskim zdobyli średnio:

Język polski 73% punktów (średni wynik w Polsce: 60%, średni wynik w Warszawie: 64%)

Matematyka 93% punktów (średni wynik w Polsce: 57%, średni wynik w Warszawie: 62%)

Język angielski 97% punktów (średni wynik w Polsce: 67%, średni wynik w Warszawie: 72%)